
Jeg har tidligere arbejdet som ansat i forskellige store danske virksomheder. Jeg var så dedikeret, at mit job føltes som min eneste store kærlighed.
Det mest smertefulde er at åbne øjnene og se sandheden i øjnene. Den passionerede kærlighed forvandles til et fængsel.
Du indser, at uanset hvad du gør, vil du aldrig blive andet end en lille brik i et stort maskineri.
Du giver mere, end du modtager, og du vil sjældent blive anerkendt for det, endsige kompenseret ordentligt. “Jeg er mere værd, end jeg får i løn,” har du sikkert også tænkt.
Da virkeligheden ramte mig, følte jeg mig snydt. Men der var en vej ud af skuffelsen: at kæmpe for at skabe mit eget system for at blive fri af de faste rammer på arbejdet.
Jeg har taget en beslutning, der ikke kan fortrydes, for når du først har smagt på iværksætterlivet, kan du ikke vende tilbage til det gamle.
Dette er min historie, og i dette indlæg vil jeg fortælle dig, hvordan jeg begyndte at tjene 8.500 kroner om måneden på min hjemmeside på et halvt år.
Jeg vil dele alle mine hemmeligheder, men først vil jeg fortælle dig lidt om mig selv.
Sådan kombinerer du fuldtidsjob og iværksætteri
Jeg er uddannet grafisk designer, og jeg har altid haft en passion for at skabe visuelle fortællinger og hjælpe virksomheder med deres branding.
Selvom jeg stadig elsker design, er min fremtid i de kommende år inden for digital markedsføring og online branding.
Lige nu har jeg ansvarsfulde opgaver i to forskellige designbureauer og driver samtidig mit eget projekt.
For længe siden mistede jeg gnisten i det traditionelle bureau miljø, for når jeg arbejdede på et hav af forskellige projekter på én gang, følte jeg ikke, at jeg virkelig skabte noget unikt, men blot udførte opgaver.
Jeg er grafisk designer af hjertet, det er en del af mig, og det vil jeg aldrig miste. Men jeg drømte også om at udforske en mere selvstændig måde at udøve mit fag på.
Jeg er iværksætter og arbejder som lønmodtager, jeg drømmer og arbejder på mit eget projekt, men jeg hverken vil eller kan opgive min faste stilling i bureauet lige nu.
Jeg er 46 år, har en familie, og mine nærmeste er afhængige af min indkomst. Derudover er der jo også husleje og andre faste udgifter…
Kan man være en pragmatisk visionær uden at kaste sig hovedkulds ud i det og samtidig forfølge sine drømme?
Kan man starte et sideprojekt som deltidsiværksætter uden at sige sit job op?
Det kan man, for jeg gør det selv. Jeg er en eventyrlysten person med begge fødder solidt plantet på jorden, fordi jeg har lagt en klar handlingsplan for at nå mine online mål, hvor jeg kan fokusere på mit eget projekt.
Jeg vil gerne hjælpe andre kreative fagfolk med at starte deres digitale projekter og tjene penge online. Min succes vil også være deres, da de vil være en del af mit læringsprogram : en 100% reel erfaring.
Min første blog blev lanceret den 19. januar 2016.
Mit første salg skete den 27. maj (en kunde i Danmark).
Mine første 3.000 kroner i omsætning kom i august. Indtægterne kom fra mit online kursus i digital markedsføring for kreative, min analyse af andres hjemmesider og mit 1 til 1 mentoringprogram for digitale iværksættere.
Til sidst nåede jeg at passere grænsen på 4.000 kroner i bruttoindtjening om måneden i oktober 2016.
I dag har jeg omsat for i alt 24.986,77 kroner i min digitale forretning.
Jeg bruger ikke mere end 18 timer om ugen på mit projekt og har en voksende online forretning.
Kan du gøre det samme?
Jeg tror på, at du kan.
Ja, du kan være deltidsiværksætter, men som Morpheus sagde i Matrix filmen om pillerne, så er det hårdt at starte virksomhed i fritiden.
Jeg er en helt almindelig person, men jeg har en stor beslutsomhed, fordi jeg lever mit iværksættereventyr med passion.
Og ja, når du har et sideprojekt, så gælder det virkelig, at du ikke har tid at spilde. For det, du ikke har, er ikke til overs, og din tilgængelighed er ren guld værd.
Vil du gerne vide, hvordan jeg gør?
De 7 nøgler til deltidsiværksætteri
Der venter dig en spændende udfordring, der vil kræve din fulde opmærksomhed. Du får brug for at udvikle et system for produktivitet og være strategisk.
Dette er min opskrift, men den gælder perfekt for enhver iværksætter, selv hvis du ikke er grafisk designer.
Blokér tid kun til dig selv og fokuser al din energi på én ting
For at starte en virksomhed er der 3 elementer, der kan spille for eller imod dig.
Tid, penge og held.
Held er ukontrollerbart, rent tilfælde. At satse på et mirakel er selvmorderisk, fordi håb uden handling aldrig kan være en mulighed.
Held er argumentet for misundelse. Dem, der ikke ved eller ikke gør en indsats, tilskriver andres succes held.
Det er deres måde at skjule deres egen fiasko på.
Penge er en energi, der, når den investeres klogt, kan give store afkast. Men du ved, at risiko og rentabilitet er uadskillelige.
Hvis du ønsker store fordele, vil risikoen være høj.
Langt de fleste af os lever ikke et luksusliv med golf og svømmeture i overflod.
Ressourcerne er begrænsede, og du skal investere dem med omtanke for ikke at bringe det, du holder mest af: din familie og din faste indkomst, i fare.
Selvom du måske ikke har mange penge, er den bedste ressource, du har til at investere, din tid.
Ved du hvorfor?
Fordi du, og kun du, styrer den. Det afhænger kun af dig. Men du skal blokere den for at kunne bruge den.
Find derfor 15 timer om ugen, og beskyt dem for enhver pris. Du skal forhandle det med din familie.
Hvis du ikke har din families opbakning, vil projektet ikke kunne lade sig gøre. Du kan ikke klare det alene.
Og i den tid skal du give dit projekt din fulde opmærksomhed og lægge udskydelse til side for at blive mere produktiv.
Vælg en vindende idé
Når du har styr på din tid, har du brug for en god idé.
Hvordan ved du, hvilken idé der er bedst at starte en virksomhed med?
Det er meget nemt. Den skal opfylde 3 uundværlige betingelser.
At du brænder for det. Energi er begrænset, hvis den ikke understøttes af passion.
Når du lancerer et projekt, skal du arbejde hårdt og vil støde på uforudsete vanskeligheder. Uden entusiasme vil du fare vild.
At du har ekspertise inden for emnet. Det er ikke nødvendigt at være ekspert, men du skal kunne tilføre værdi hurtigt for at tiltrække et publikum.
Du har brug for en efterspørgsel. Du skal bekræfte, at der er tilstrækkelig interesse med folk, der er villige til at betale for dine produkter eller tjenester.
For at validere din idé kan du gå ind på et marked i vækst. Så snart du begynder at undersøge, vil du hurtigt finde ud af, hvad der sælger, og hvad der ikke gør.
Du skal blot søge på Amazon. Hvor mange produkter er der til salg om et specifikt emne på denne store handelsplatform?
Prøv at søge på ord som: løb, angst, minimalisme eller vegansk. Søgningen vil vise det potentielle marked for hver af disse specialer.
Start en virksomhed inden for noget, folk betaler for, så er du på den sikre side.
I mit tilfælde elsker jeg design. Virkelig meget.
Men jeg er endnu mere interesseret i verdenen af digital iværksætteri og online marketing, noget der altid har været en hobby eller interesse for mig.
Mit projekt kombinerer mine 3 passioner, og alle har en efterspørgsel, så jeg har kastet mig ud i det med et tredobbelt sikkerhedsnet
Find en specifik målgruppe, du kan hjælpe, og giv dit bedste
Hjælp ikke hvem som helst. Find en gruppe, som du føler en forbindelse til og et ægte ønske om at hjælpe.
Dette er den segmentering, der fungerer bedst, den der ud over din ekspertise også afspejler din personlighed og dine følelser.
I mit tilfælde var det klart fra starten.
Som grafisk designer og en person, der har arbejdet i forskellige virksomheder, ser jeg hver dag dygtige kreative mennesker, der ikke får mulighed for at udvikle sig professionelt i deres nuværende jobs.
Derfor valgte jeg denne gruppe at hjælpe med mit iværksætterprojekt.
De er mine ideelle kunder per definition. Jeg er en af dem, jeg forstår dem dybt, og jeg har et ægte ønske om at hjælpe dem.
Lav et uimodståeligt tilbud, der løser et problem
Hvad er det største problem, den gruppe, du gerne vil hjælpe, har?
Hvis du kender gruppen godt, vil du hurtigt identificere det.
I mit tilfælde blev jeg opmærksom på dette problem ved at tale mange timer med andre designere og folk i den kreative branche.
Jeg lavede mere end 20 dybdegående interviews, noterede mig svarene på vigtige spørgsmål og undersøgte især årsagerne til svarene.
Til sidst opdagede jeg en stor utilfredshed i den kreative branche.
Jeg bekræftede det åbenlyse: mange dygtige kreative fagfolk er mere værd, end de bliver betalt, men de ved ikke, hvordan de skal sælge sig selv.
De har en ansat tankegang i stedet for en iværksætter tankegang. Derfor tilbød jeg mig som mentor for at guide dem på vejen mod digitalt iværksætteri.
Sådan blev en skræddersyet service skabt til min ideelle kunde, fordi den løser deres 4 store problemer: mangel på tid, teknofobi, mangel på iværksættertankegang og strategisk forvirring.
Kom hurtigt på markedet
Med de første 4 punkter på plads virkede det hele meget nemt, men med 15 timer om ugen kunne jeg hverken skabe et stort infoprodukt eller opbygge store digitale platforme.
Så jeg måtte gøre noget enkelt. Jeg oprettede en analyse af andres hjemmesider, en foruddefineret service til en fast pris.
Jeg hyrede en dygtig tekstforfatter, designede en god salgsside og gjorde den kendt for min beskedne e-mail liste på 230 abonnenter.
Resultat: 3 salg på en uge til en værdi af 2170 danske kroner.
Disse små salg gav mig den motivation, jeg havde brug for. Jeg kunne retfærdiggøre alle de timer, jeg brugte foran computeren, over for min partner. Det, jeg lavede, gav mening og styrkede hendes støtte til projektet.
Jeg havde faktisk lige valideret min forretningsidé.
Følg indtægternes vej og tilpas dit tilbud
Med disse første kunder og feedback fra dem, der ikke købte, begyndte jeg at forbedre mit tilbud.
Jeg besluttede at sælge min tid i form af mentoring med en skræddersyet service, der passede til kundernes behov.
Mit 1til 1 mentoring betales månedligt uden bindingsperiode, hvilket gør det nemt at prøve.
Hvis du kan lide det, bliver du, og hvis ikke, så stopper du. At forenkle det væsentlige er det, der har fungeret bedst for mig.
Lige nu har jeg ikke timevis af videoer eller en stor online platform. Jeg har det nødvendige minimumsmateriale for at mine elever kan komme videre.
Derudover har jeg fået støtte fra flere samarbejdspartnere, der har tilbudt deres indhold til gengæld for at komme ind på mit marked.
Jeg arbejder med delte Google Drive mapper og en enkelt kundeside beskyttet med adgangskode på min hjemmeside.
På denne side er alle videotutorials og masterclasses fra mine samarbejdspartnere organiseret efter køreplanen.
Jeg tilbyder min 1til 1 service via Skype og bruger meget tid på at tale med mine kunder. Bagefter optager jeg sessionerne og sender dem til eleven via WeTransfer.
Hver samtale er guld værd, både for dem og for mig. Vi taler om, hvad de har brug for, og jeg hjælper dem på en helt personlig måde.
Det bedste er, at jeg hver dag noterer nye og bedre ideer for at udvikle min forretning yderligere.
Sådan opstod mit medlemskab for kreative iværksættere, da jeg indså, at mange professionelle ikke havde råd til at betale for mit mentoringprogram.
Men jeg bemærkede deres interesse for mit uddannelsesprogram, der giver en klar køreplan samt adgang til et privat fællesskab for digitale iværksættere. Dertil kommer live videoer for at besvare spørgsmål.
Al denne værdi har gjort det muligt for mig at lancere et succesfuldt medlemskab med et månedligt gebyr, som allerede har genereret de første salg.
Lad dig hjælpe af andre
Jeg siger det ligeud: Du kan ikke klare det alene.
Vent, jeg gentager lige: Du kan ikke klare det alene.
Du har brug for mindst 4 grundlæggende former for hjælp, der afhænger af andre og af dig selv, hvis du er villig til at søge og acceptere dem:
En god mentor. Det nytter ikke noget at købe betalte kurser, der bare ligger i skyen eller på din bærbare harddisk og samler støv.
Iværksætteri handler om at handle og aldrig stå stille et eneste øjeblik.
Find en succesfuld iværksætter, der tilbyder mentoring, hyr deres tjenester og fokuser al din energi på at efterligne deres vej.
Tal med din familie. Du er ikke den første og heller ikke den sidste iværksætter, der ødelægger sit ægteskab på grund af “forretningen”.
Uden din partners (og dine børns) støtte og forståelse kommer du ingen vegne. Gør dig selv den tjeneste at tale med dem og sikre dig deres opbakning.
Hyre freelancere. Spar ikke penge på at udføre opgaver, du har svært ved.
Din tid er penge værd! Brug dine første indtægter til at geninvestere i din egen virksomhed og skaffe ressourcer, der kan få den til at vokse.
Omgiv dig med andre digitale iværksættere, og start ikke alene. Den energi, der flyder mellem os, får os til at vokse både professionelt og personligt.
Der opstår samarbejder, den kreative tænkning styrkes, og alt katalyseres for at komme hurtigere fremad.
Deltidsiværksætteri er muligt med en effektiv metode
Deltidsiværksætteri er en mere overkommelig udfordring, hvis du har en effektiv og realistisk metode.
Det, jeg gerne vil have dig til at forstå, er, at du ikke behøver at springe ud i det dybe vand eller satse hele butikken.
Jeg kan forsikre dig om, at det ikke er en risikabel aktivitet.
Det værste, der kan ske, er, at du lader din mulighed gå forbi, at du resignerer i dit job og bliver en arbejdende zombie dømt til at holde ud indtil pensionen.
I dette indlæg har jeg fortalt min personlige historie.
Det er mange år siden, jeg har følt mig så sprudlende som nu, jeg ser horisonten fuld af optimisme. Hver dag kommer jeg tættere på at skabe min.