
Du er blogger.
Nå, måske mere en “bootstrapper” nu.
Du gør det hele uden økonomiske ressourcer.
Jeg ved det, du har ikke råd til nogen udgifter endnu.
Og af netop den grund er du glad for Mailchimp.
Nå, med den gratis Mailchimp-konto, som åbner dørene til den bedste e-mail marketing platform på markedet.
Under 2000 abonnenter. Eller 12.000 sendte e-mails om måneden.
Nul udgifter.
Nirvana!
Det viser sig, at du har et problem.
Du oplever succes, din e-mail liste vokser med 100 abonnenter om ugen, og du vil snart overskride grænsen på 2000 abonnenter på din Mailchimp-liste.
Og da du endnu ikke har et digitalt produkt at sælge og ikke tjener penge på din hjemmeside på nogen måde, tror du ikke, du har råd til at have en betalt konto hos MailChimp.
Der er et spørgsmål, der genlyder i dit hoved igen og igen:
Er det en god idé at fjerne de mindst aktive abonnenter fra e-mail listen?
Det er det eneste, du kan komme i tanke om for at fortsætte med at have en gratis konto, indtil du har råd til en Premium-tjeneste.
Dette er et interessant spørgsmål, som i mit tilfælde har fremkaldt modstridende følelser.
Hvorfor Er Din E-mail Liste Så Vigtig?
Hvis jeg tænker som iværksætter, handler målet med min forretning om at opbygge aktiver.
Et aktiv er noget, der vokser og bliver mere værdifuldt over tid.
Og de 2 vigtigste aktiver, du kan have i dit projekt, er for mig bloggen eller generelt den digitale platform, hvor du samler dit online publikum, og e-mail listen.
E-mail listen (dine blogabonnenter) er måske det vigtigste aktiv for mig, for med din digitale platform er du afhængig af, at folk kommer og besøger din blog, men du har ingen måde at lave “push” marketing på, dvs. at komme i kontakt med dine følgere.
Det er præcis det, en e-mail liste giver dig mulighed for at gøre.
At kontakte dine følgere, når du har lyst.
Fra det øjeblik du har en e-mail, den dag du har noget at annoncere (det behøver ikke altid at være et produkt eller en tjeneste, det kan også være noget gratis), den dag du skal gøre det, vil du kunne gøre det takket være din e-mail liste.
Hvorfor Ønsker Du at Rense Din E-mail Liste?
Tilfælde 1, Dårlige Forudsætninger
LDer er et første tilfælde, som er meget almindeligt, og det er, at oprindelsen af disse e-mails er tvivlsom: mange mennesker, mange små virksomheder arbejder ikke med at indsamle e-mails på den rigtige måde.
De bruger ikke permission marketing, ofte får de data ved at kopiere, leje eller købe. De har en liste, som de ved er af tvivlsom kvalitet, og i det tilfælde kan de have interesse i at rense denne liste.
Hvordan renser man en liste med tvivlsom oprindelse?
Først træffer man beslutningen om at begynde at arbejde med den e-mail marketing platform, der giver dig mulighed for at oprette en Double Opt-In e-mail liste.
Det vil sige, du vil have folk til virkelig at bekræfte, at de ønsker at tilmelde sig din e-mail liste.
Single Opt-In lister har ikke dette andet trin i processen.
Enhver kan tilmelde en anden til denne e-mail liste, og frem for alt kan robotter gøre det.
Det er en dårlig tjeneste at arbejde med e-mail lister, der ikke er Double Opt-In.
Derefter importerer du kun de sikreste e-mails og begynder at arbejde med dem.
Hvorfor gøre det sådan?
Fordi hvis Mailchimp opdager dårlig kvalitet i din første kampagne, kan de lukke din konto uden varsel.
Kampagne af dårlig kvalitet: Hvad er det?
Mange hårde og bløde bounces, spamklager og afmeldinger.
Toleranceniveauet er minimalt.
Over 0,2% spam pr. kampagne kan give dig problemer.
Se disse data fra Mailchimp for at få en idé om den normale adfærd for en e-mail liste afhængigt af branchetype.
Moralen: Køb eller kopiér ikke e-mails derude.
Tilfælde 2, Dårlig Bankkonto
Men det er ikke dit tilfælde.
Din liste er blevet opbygget takket være din digitale platform, og dine abonnenter er allerede Double Opt-In (obligatorisk i Mailchimp).
E-mail Marketing Er en Udgift
Det er rigtigt, at professionelle e-mail marketing platforme har en pris, og vi kan have lyst til at sænke omkostningerne ved e-mail marketing.
Normalt, hvis vi fjerner de mindst aktive brugere, forventes det, at åbningsraten forbedres, og på en eller anden måde, ved at gøre dette, vil der være færre afmeldinger, færre klager og mere deltagelse, fordi vi beholder den mest aktive gruppe af vores brugere. Det er én ting.
Men for mig er der et grundlæggende problem ved at udføre denne rensningsproces, og det er, at der ikke er nogen måde at være sikker på, om vi virkelig har en “zombie” på vores e-mail liste, en person, der aldrig vil bidrage til forretningen, eller om det simpelthen er en person, der bidrager til vores forretning, og vi ikke præcis ved, hvad de bidrager med.
Definerer “Walking Dead” Abonnenten
Lad os forsøge at præcisere begreberne omkring det, jeg lige har sagt.
Det er ikke, fordi du har en abonnent, der ikke klikker på dine e-mails, at det i 100% af tilfældene betyder, at denne abonnent aldrig vil købe noget af dig.
Det er muligt, at det indhold, du præsenterer, eller de produkter, du lancerer på markedet, ikke er det, denne person forventer i øjeblikket.
Før Du Ofre Uskyldige, Besvar Følgende Spørgsmål
- Er denne abonnent ny? Ja eller Nej
- Laver du kampagner for at sælge? Ja eller Nej
- Sælger du mere end et enkelt produkt/service? Ja eller Nej
At rense abonnenter kan betyde at fjerne fremtidigt vækstpotentiale fra din egen virksomhed.
Du kan naturligvis træffe denne beslutning, men jeg ser det som meget risikabelt, vel vidende at formålet med en virksomhed, og jeg vender tilbage til det, jeg har fortalt før, er at opbygge digitale aktiver, der bliver mere værdifulde, efterhånden som tiden går.
En stor e-mail liste er et meget interessant aktiv i en virksomhed.
Men størrelsen er ikke alt.
En abonnent er mere end bare en kunde.
Desuden ender ikke alle abonnenter med at blive dine kunder, og det betyder ikke, at det ikke er i din interesse at have dem på din e-mail liste.
Definerer “Content Prescriber” Abonnenten
Grundlæggende er der to profiler af avancerede abonnenter:
På den ene side har vi dem, vi kan forvandle til en kunde, det er ret åbenlyst: det er nogen, der vil købe noget af os.
Men vi har også profilen som ambassadør. Denne person spreder måske dit indhold på sociale medier og deler også dine nyhedsbreve med deres følgere.
Folk, der på en eller anden måde har fået kontakt med dig.
Det er muligt, at de i øjeblikket ikke har behov for at købe dine produkter, hvis du har nogen, men de bidrager stadig til din forretning.
Som du kan se, hvad med at gå i gang med at rense en e-mail liste, når du i dit tilfælde næppe har 2000 abonnenter på den?
Det forekommer mig at være en dårlig idé.
Jeg Renser Min E-mail Liste
Når jeg når over 30.000 abonnenter, skal jeg betale omkring 250 eller 300 dollars hver måned til MailChimp.
Det er åbenlyst i min interesse at rense lidt op i min e-mail liste.
Jeg startede denne proces i 2020, 4 år efter jeg begyndte at opbygge aktivet.
Hvis du vil, kan du begynde tidligere.
Hvornår Skal Du Begynde at Rense Din E-mail Liste?
- Når din liste overstiger 10.000 abonnenter
- Når du aktivt sælger flere tjenester og produkter
- Og når du har brugere, der har set disse salgskampagner (har ikke handlet) og har været inaktive i mere end 6 måneder
Denne tidlige rensning positionerer dig som en dårlig leder.
Hvis du ikke er villig til at investere 8 euro om måneden i din virksomhed, synes jeg virkelig, du bør spørge dig selv, hvilket niveau af engagement du har med dette projekt.
Du har et salgsproblem, ikke et udgiftsproblem.
Jeg vil se på det fra en anden vinkel.
Hvis du lige nu har et omkostningsproblem, fordi det er svært for dig at betale 8 euro om måneden for din e-mail marketingkonto, så vil jeg i dette tilfælde, set i lyset af den vækst, du har på din digitale platform og din e-mail liste, opfordre dig til at lancere dit første digitale produkt så hurtigt som muligt.
For hvis du lancerer en e-bog til 15 euro, er det nok med ét salg om måneden til at dække omkostningerne ved din e-mail marketing service og stoppe med at tage risici og mindske vækstpotentialet for din egen e-mail liste.
Mindst er det værd at tænke over.
Hvad Gør Gode Ledere, Når Der Er Et Udgiftsproblem?
Mange udgiftsproblemer reduceres meget let (og på kort/mellemlang sigt).
Ved at sælge mere.
Ikke ved at skære ned på udgifterne eller fyre folk.
Forklar det til de kloge hoveder, der leder vores multinationale selskaber, som nu kan prale af at have skabt en arbejdsløshed på 25%, hvilket er ved at ødelægge deres forretning.
Lav ikke den samme fejl.
Sælg noget eller prøv.
Sælg noget mere eller prøv.
Bliv ved med at sælge noget mere eller prøv.
Og så vil du pensionere dine abonnenter.
Eller måske ikke!
Måske er nogle af disse “formodede walking dead” blevet til kunder.