
I dag kan alle starte en onlinebutik: For mindre end 2.000 kr. om året, en masse tid og en stor portion gåpåmod, kan du have din egen webshop.
Vi ved alle, hvor svært det er at finde et job i Danmark i øjeblikket.
En eksplosiv cocktail: lave adgangsbarrierer kombineret med et grundlæggende menneskeligt behov (at arbejde og betale regninger), og vi har en perfekt boble her.
Det er ikke fordi ideen er dårlig, men jeg tror, som med ethvert iværksætterprojekt, skal man have realistiske forventninger og vide, at selvom visionen er lovende, bliver vejen lang og hård.
Hvis du allerede er blevet skræmt af disse 100 ord, så sig tak, for jeg har sparet dig for mange måneders arbejde og en del bekymringer.
Nu kan du hellere bruge din tid på noget andet, som at finde det næste store hit.
Hvis du derimod, efter at have læst denne korte introduktion, er mere overbevist end nogensinde om, at det at starte en onlinebutik er løsningen på din professionelle fremtid og/eller du har brug for at genoplive salget i din lokale fysiske butik, så følges vi ad.
Jeg vil præsentere dig for 7 barrierer, du skal overvinde, før du kan nyde dine online salg. Let’s go.
Jeg har ikke en traditionel offline aktivitet
Det er meget nemmere at lancere en onlinebutik, når du allerede har en traditionel virksomhed, fordi du på den ene side er sikker på, at de produkter, du vil sælge online, er blevet solgt i din butik i årevis.
Du er dagligt i kontakt med kunder og ved, hvordan du korrekt udtrykker fordelene ved de produkter eller tjenester, du sælger, til din målgruppe.
På den anden side har du, om end i en rudimentær form, en kundebase, der kan give dig et forspring i din onlineaktivitet med det største aktiv, du kan have.
Det største aktiv i en virksomhed er en kundeliste, og det er ikke en liste over “mulige” kunder.
Derfor kan en af grundene til, at din butik måske ikke sælger, være, at du ikke er ved at etablere en onlinebutik, men snarere en virksomhed, og det kræver tid for iværksætteren at komme igennem den proces.
Jeg har ikke et publikum til at sælge online
Der er rigtig mange mennesker lige nu, der er arbejdsløse og tror, at det at starte en virksomhed natten over på internettet er løsningen.
Startinvesteringen er meget lav, og sandheden er, at det kan være en mulighed, så længe man er forberedt på det.
Her er forberedelsen dobbelt: det er en forberedelse til virksomhedsledelse og også en forberedelse til korrekt at forstå de specifikke karakteristika ved en digital kanal.
En af de vigtige ting, du skal overveje, før du forsøger at sælge online, er at nå den Mindste Levedygtige Målgruppe (Minimum Viable Audience), og det er det mindste antal mennesker, du har brug for, for eksempel bag en blog, før du overvejer at lancere produkter på markedet, der kan opfylde behovene hos denne gruppe, du har identificeret.
Hvis du ikke har nogen online eller digitale aktiver på det tidspunkt, du lancerer din onlinebutik, antager du på en måde, at du starter en virksomhed fra bunden, og her vil jeg kvantificere prisen som mindst 24 måneders din tid.
Jeg har ikke tidligere erfaring med online detailhandel
Der findes utallige løsninger og softwarepakker, der giver dig mulighed for at oprette en onlinebutik, men i bund og grund er dette kun den synlige del af isbjerget.
En onlinebutiksvirksomhed er en virksomhed, der er baseret på lagerstyring og logistik, og der er en vigtig omkostningspost her, som direkte påvirker dit likviditetsbudget.
Hvorfor lukker små virksomheder?
De fleste små virksomheder lukker typisk på grund af likviditetsproblemer, fordi lagerstyringen er dårlig.
Du skal købe dine produkter på forhånd, og ofte, hvis det tager lang tid at sælge dem, er der en finansiel styring af omløbsmidlerne, som er nøglen til din virksomheds succes.
En anderledes tilgang
Vi taler om online detailhandel, hvorfor kundekontakt er afgørende.
Hvis du opretter en onlinebutik, skal du også være klar over, at du normalt vil arbejde i en meget lille struktur, måske arbejder du alene og i nogle tilfælde hjemmefra.
Alt dette skaber tvivl om din evne til at udføre de grundlæggende elementer i virksomheden, og som du kan se, er grundelementerne i virksomheden ikke kun selve onlinebutikken.
Min onlinebutik er dårligt opsat
Den beslutning, du træffer om, hvilken platform eller hvilket onlinebutikssystem du vil bruge, er afgørende:
Hvis du sælger produkter, er produktbeskrivelsen, hvordan disse produkter præsenteres, og selve købsprocessen (som skal være lineær og med klare trin), afgørende for din evne til at konvertere besøgende til salg.
Din hosting behøver ikke at være luksuriøs, men den skal fungere korrekt.
Din butik skal have en række funktioner, så Google kan indeksere den godt.
Alle disse elementer sikrer, at du ikke får problemer, så længe du vælger den rigtige platform.
Men mange vælger løsninger, der faktisk skaber problemer for dem, så teknologi i en onlinebutik er ikke en ubetydelig detalje.
Ingen besøger min butik
Her tror jeg først og fremmest, at man skal have realistiske forventninger: Du kan ikke forvente salg inden for to uger.
Hvis du allerede har en kundeliste, du kan kontakte for at fortælle dem, at du lige har lanceret en onlinebutik, så kan du i det tilfælde forvente salg på meget kort sigt.
Men i digitale kanaler vil det tage mindst et par måneder at få din butik til at blive fundet.
Hvis du kun satser på en butik og ingen andre taktikker for at generere trafik til butikken, bliver det svært at lukke dine første salg.
Indhold, der understøtter din onlinebutik
Inden for de taktikker, der ofte fungerer meget godt, er det vigtigt at have en e-mail marketing aktivitet, som er afgørende for online salg i onlinebutikker.
Så du bliver nødt til at lancere et nyhedsbrev, hvor du ikke kun vil tale om dine kampagner og dine produkter, men også skal skrive indhold for bedre at kunne positionere dine produkter.
Derfor skal din butik gå hånd i hånd med en blog for at give din butik indhold.
Lidt reklame ville ikke skade
Hvis du har et budget, er det en god idé at køre en online annoncekampagne ved lanceringen.
Problemet er normalt, at hvis det er noget nyt for dig, ved du ikke, hvilke nøgleord der er de rigtige, dem der ikke kun genererer besøg, men også ender med at generere salg.
Som du kan se, er det at have en onlinebutik kun en del af ligningen, men det er som en person, der bruger alle sine penge på at købe en luksusbil og derefter ikke har penge til at købe benzin, så bilen er ikke meget værd for dem.
Noget lignende sker ofte med onlinebutikker, hvor iværksætteren koncentrerer den største investering, men der ikke er nogen løsning på taktikkerne til at generere trafik, og det mener jeg er en grundlæggende fejl.
Jeg har besøgende, men ingen køber
Der er mange aspekter, der kan påvirke det faktum, at folk ikke ender med at foretage et køb i din butik, og de er alle relateret til din evne til at skabe tillid og udvikle et forhold til dine leads, dine potentielle kunder, før du lukker et salg.
Du skal forsøge at tilbyde en sikker købsproces, du skal have et telefonnummer synligt, hvis der er kundeudtalelser, er det bedre, hvis der er anmeldelser og bedømmelser af dine produkter og tjenester, er det også bedre, hvis du kan tilbyde en række garantier eller have en meget klar returpolitik.
Forfør og fasthold med særlige kampagner
Du skal forsøge at lære at lege med kampagner for at tiltrække nye kunder med “lokkeprodukter”, du skal motivere folk til at vende tilbage til din butik med loyalitetsrabatter, du kan lege med incitamentsbaserede henvisninger (de typiske “inviter en ven”-kampagner).
Som du kan se, vil selve butikken kræve, at du holder den i live; salg falder ikke ned fra himlen som et mirakel.
Frem for alt, skab tillid
Hvis du forsøger at sælge umærkede produkter online, for eksempel tænker jeg på håndlavede produkter, er din evne til at opbygge et forudgående forhold til folk gennem bloggen ved at forklare, hvad du laver, ved at vise dig frem, ved at præsentere dig selv som person, afgørende for det efterfølgende salg af dine produkter.
Mine kunder gentager ikke køb
I dette tilfælde skal du spørge dig selv, om leveringsservice fungerer godt, om du har et kundeserviceproblem, eller om du på en eller anden måde burde have avancerede salgsstrategier, såsom et nyhedsbrev med månedlige rabatter, upselling-strategier (i købsøjeblikket at tilbyde et andet produkt for 10% eller 15% mere) eller cross-selling: hvis nogen køber et produkt, burde de også være interesserede i andre produkter og tilbyde en stor rabat på disse produkter.
Det koster 6 eller 7 gange mere at erhverve en ny kunde end at fastholde en eksisterende kunde, så du bør bruge tid på at få dine nuværende kunder til at købe mere i din butik, fordi det er din smarteste strategi for at øge dit online salg på kort sigt.